Ceny energií, inflácia 2022: Úspory a kontinuita podnikania
Aktuálne ceny energií a extrémna inflácia predstavujú najväčšiu hrozbu v rozvoji firiem. V súčasnej situácii je tak logické optimalizovať prevádzku, aby bola udržateľnejšia, úspornejšia a investovať do prevencie rizík a kontinuity podnikania.
Zápasíte vo firme s cenami energií, extrémnou infláciou a pri poradách vám už dochádzajú odpovede na otázku: „Čo s tým budeme robiť“?
Odborníci z BUREAU VERITAS pre vás vytvorili zoznam nástrojov a riešení, z ktorých sa môžete inšpirovať:
1. UDRŽATEĽNOSŤ
Na uhlíkovú stopu sa okrem iného viažu vaše prevádzkové náklady, napríklad energie a služobné cesty. Pokiaľ ju dostanete pod kontrolu, môžete dosiahnuť úsporu, ľahšie prilákať kapitál (pri žiadosti o úver či investície je udržateľnosť projektu váženým kritériom) a vyhovieť základným legislatívnym a certifikačným požiadavkám (ako nastávajúcej CSRD smernici o nefinančnom ESG reportingu, podľa ktorej budete priamo alebo nepriamo vykazovať viac než 138 metrík).
Pre výpočet uhlíkovej stopy a overeniu výpočtu vyberajte spoľahlivú spoločnosť. Predídete nepresným, nekvalitne spracovaným reportom a s tým spojeným greenwashingom. Naša organizácia vykonáva výpočet a overenie uhlíkovej stopy spoločností podľa ISO 14064 a pre prípad stanovenia uhlíkovej stopy produktu či služby využívame ISO 14067.
ISO 14040 LIFE CYCLE ASSESMENT (LCA) - POSÚDENIE ŽIVOTNÉHO CYKLU
LCA je účinný nástroj pre kvantitatívne určenie dopadov produktu na životné prostredie v rámci jeho životného cyklu. Pri LCA analýze s vami odhalíme napríklad neefektívne oblasti. To vedie k možnému zníženiu nákladov za energie, materiál a redukcii odpadov a emisií skleníkových plynov. Marketingovou komunikáciou výsledkov z LCA analýzy naviac môžete váš produkt dostať do povedomia ďalších potenciálnych zákazníkov.
Odpady sú tiež zdroje a trh s odpadmi je jedným z trhov s najväčším potenciálom. Skrátka je možné ušetriť veľké množstvo peňazí, pričom sa dá uľaviť životnému prostrediu. Na druhú stranu je známe, že za nezáujem sa v odpadovej oblasti draho platí.
Pre spoločnosti vykonávame detailné rozbory za účelom optimalizácie ich odpadového hospodárstva, pri ktorých okrem produkcie odpadov analyzujeme tiež náklady. Tie porovnáme so situáciou na trhu a identifikujeme ich možné zníženie.
ISO 14001 patrí medzi naše akreditované certifikácie a je populárne pre systematický prístup k identifikácii a riešení aktuálnej i budúcej legislatívy, ktoré firmám pomáha plniť zákonné požiadavky. Udržuje tak podnikanie v zhode s legislatívou a prispieva k jeho kontinuite. Poskytuje naviac konkurenčnú výhodu, alebo aspoň pomáha udržať krok s trhom, pokiaľ konkurencia už certifikáciu má.
ISO 14001 preukazuje, že kontrolujete svoje environmentálne riziká a že sa vždy snažíte zlepšovať oproti konkrétnym cieľom. Norma je určená všetkým organizáciám bez ohľadu na ich odvetvie či veľkosť, každý tak môže ťažiť z riadenia a priebežného zlepšovania výkonu, ktoré certifikácia ISO 14001 poskytuje v kľúčových oblastiach, ako je spotreba energie, znižovanie produkcie odpadu a získavanie surovín.
2. ENERGIA
Certifikácia ISO 50 001 poskytuje rámec pre vývoj efektívneho systému riadenia a hospodárenia s energiami. Okrem úplnej analýzy energetického hospodárstva vám umožní vytvoriť a implementovať energetickú politiku, stanoviť dosiahnuteľné ciele pre účinné využívanie energií, odhaliť príležitosti k zníženiu ich spotreby a zbierať, vyhodnocovať dáta, na základe ktorých sa môžete ľahšie rozhodovať.
Energetický audit prináša kompletnú analýzu spotreby energií. Jeho výstupom je súbor doporučení vedúcich k zníženiu spotreby energií a určenie príležitostí, ktoré z finančného hľadiska majú zmysel, ako napríklad prijatie nového zdroja energie.
Doba spracovania tohto auditu môže byť kratšia než zavedenie a certifikácia ISO 50 001 EnMS. Jedná sa však o „jednorazovú akciu”, ktorú musíte opakovať každé štyri roky. Strácate tak možnosť posudzovať potenciálne úsporné opatrenia v medziobdobí a tým pádom sa nejedná o tak komplexný nástroj.
ENERGETICKÝ MANAŽÉR
Okrem energetických auditov a ISO 50 001 stojí za zmienku tzv. „Energetický manažér“, externý profesionál, ktorý vaše energie zanalyzuje a bude vás edukovať v praktických krokoch pri nákupe a distribučných požiadavkách (kam sa obrátiť, čo a ako vyriešiť) , aby ste dosahovali maximálneho osohu a platili skutočne za to, čo ste si s dodávateľmi a distribútormi energií dojednali.
Tento spôsob najímania kvalifikovaných externých pracovníkov iba na obdobie, kedy ich skutočne potrebujete, naviac môže výrazne znížiť mzdové a prevádzkové náklady.
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE (OZE)
Biomasa či solárne, veterné, vodné elektrárne. Alternatíva v podobe obnoviteľného zdroje energie má zmysel a tieto zámery nemusíte vždy financovať celé z vlastného kapitálu. Napríklad v rámci projektov na inštaláciu fotovoltaických elektrárni našich klientov uskutočňujeme štúdie realizovateľnosti, kde mimo posúdenia nákladov, prínosu, rizík a úsilia nutného k uskutočneniu projektov, preverujeme tiež možnosti ich čiastočného alebo úplného financovania prostredníctvom dotácií.
Pokiaľ predložíte kvalitný projekt postavený na reálnych základoch, nemusíte sa ničoho obávať.
3. TECHNICKÉ ZARIADENIA A BUDOVY
Len servisované a udržované zariadenia dokážu znižovať náklady a spotrebu energií. Je preto dôležité mať plán nutných revízií a aktuálnu, kompletnú prevádzkovú/sprievodnú dokumentáciu pre zachovanie prevádzkyschopnosti vašich zariadení a prevencii sankcií zo strany kontrolných orgánov.
Z digitalizácie v tejto oblasti môže benefitovať mnoho firiem. Napríklad naši revízny technici informácie o zariadeniach klientov centralizujú do digitálneho nástroja s väzbou na BIM – ReviGUARD®, kde na rozdiel od excelu na tri kliknutia vidia stav, revízie a problémy všetkých zariadení. Modul legislatívnej knižnice tiež dáva pozor na zmeny, upozorňuje na ne a uľahčuje plnenie všetkého, čo ukladá zákon.
Vo fáze prevádzky akejkoľvek nehnuteľnosti sa môžete dostať do situácie, kedy máte veľké množstvo dodávateľov, zmlúv, dokumentov a tieto informácie ukladáte v rôznych adresároch a formátoch. Kvôli tomu nie je ľahké sa ihneď zorientovať v tom, aké zmluvne stanovené požiadavky je potrebné dodržiavať a akými predpismi pre prevádzku a údržbu je nutné sa riadiť.
To predstavuje veľký problém nielen z hľadiska kontrol a dohôd o úrovni poskytovaných služieb, ale i bezpečných pracovných podmienok pre zamestnancov. Naše O&M manuály, audity výkonnosti externe či interne dodávaných FM riešení, zadania výberových riadení na dodávateľov, alebo kompletné outsourcingy BOZP, PO a FM služieb spoločnostiam môžu poskytnúť výrazné administratívne, mzdové i prevádzkové úľavy.
Každý si chce byť istý, že poskytnuté finančné prostriedky boli vynaložené efektívne a účinne a že boli prijaté opatrenia na zabránenie odloženým nákladom a dodatočným nákladom, ktoré môžu vzniknúť v dôsledku neznalosti rizík spojených s investíciou.
Organizácie preto využívajú náš dohľad a poradenstvo v projektoch financovaných bankami i poisťovňami (tzv. ASM – asset management) a jednorazových či pravidelných inšpekcií, analýz, posudkov, bankových monitoringov, technických a environmentálnych Due Diligence, posúdení lokalít alebo štúdií realizovateľnosti.
Odhaľujú tak potenciálne riziká, ktoré by mohli brániť v realizácii projektov, zvyšovať náklady, ohrozovať návratnosť ich investícií a na základe výstupov z analýz, štúdií a posudkov môžu urobiť kvalifikované rozhodnutia.
V prípade sporov (zmluvné vzťahy, viac práce, cenotvorba) týkajúcich sa investičných projektov, poskytujeme tiež tzv. „Claim management“, kedy vykonávame analýzu zmlúv, cien, dohôd a ako nezávislá tretia strana pomáhame rozhodovať legislatívne a technické spory, aby sa zabránilo nákladným a vlečúcim sa súdnym pojednávaniam.
Kontinuite vášho podnikania môže byť kedykoľvek zasadený drvivý úder. Súčasná situácia, kybernetický útok, politická nestabilita, extrémne počasie, požiar, pandémia, spory zamestnancov a podvody sú len niektoré z nich. ISO 22301 je teda relevantný pre akýkoľvek typ organizácie, veľkú alebo malú, verejnú i súkromnú.
Certifikácia ISO 22301 znižuje riziká straty majetku, príjmov, povesti, nedodržania právnych predpisov a prispieva k udržaniu cashflow, motivácii a bezpečiu zamestnancov. Poskytuje kvalitné informácie pre strategické plánovanie, riadenie interných aj externých rizík (napr. dodávateľského reťazca) a ľudských zdrojov.
BIA (Business Impact Analysis) odhalí zraniteľné oblasti podnikania a kritické problémy vyžadujúce pozornosť. Naši klienti vďaka spoľahlivo zavedeným systémom, procesom a stratégie na zabezpečenie kontinuity podnikania benefitujú z nižších nákladov na poistné a menšieho dopadu na výkonnosť spoločnosti v prípade incidentu.
Ako vidíte, ciest vedúcich k úsporám a podpore kontinuity podnikania je skutočne mnoho. Radi by sme tu načrtli konkrétne spôsoby, ktoré možno aplikovať všeobecne na všetky spoločnosti a odvetvia, ale to bohužiaľ nie je možné.
Kontaktujte nás nezáväzne, prejdeme si spoločne všetky možnosti a vy si na základe vlastných poznatkov zvolíte to pravé pro vašu firmu. To najhoršie, čo sa vám môže stať, je, že sa dozviete niečo nové.